Totaal aantal pageviews

woensdag 20 november 2013

Mengelmoes



Ik ben er uit: een mengelmoes, ja dat is wat ik ben. Een mengelmoes, een mix van geweldige invloeden uit Maarssen, Utrecht, Haarlem, Amsterdam, Spijkenisse, Sierteelt Westland, Rotterdam en zelfs Delfzijl/Groningen. Ik sta er zelfs soms versteld van, maar kan niet anders dan toegeven dat deze steden/regio's inderdaad allemaal ergens in mij terug te vinden zijn.
 
Geboren en getogen Maarssenees met een speciaal plekje voor Utrecht. Natuurlijk eerst Maarssen en Maarssenbroek. Daar liggen echt mijn eerste voetstappen. En denk ik er aan terug dan denk ik vooral aan de kaatsbaan, Goudestein en natuurlijk aan Duivenkamp, waar ik 15 jaar gewoond heb. Duivenkamp in Maarssenbroek, forensenplek bij uitstek. En natuurlijk Bloemstede, de volleybalhal en aangrenzende kroeg.

Veel herinneringen, die uiteindelijk allemaal ook richting Utrecht gaan. Utrecht met haar geweldige terrasjes, heerlijke kroegen en clubs aan de Oude Gracht. De Middeleeuwse binnenstad, de Dom, de Jaarbeurs en ja zelfs Hoog Catharijne. Ik hou er van, al mijn hele leven. Als ik er om welke reden dan ook weer binnen stap, voelt het gelijk weer goed, helemaal eigen en eigenlijk weer een beetje thuis. Ik woonde er niet, maar er liggen zoveel voetstappen van mij en jeetje wat heb ik dat treinritje Maarssen - Utrecht vaak gemaakt. Utrecht was winkelen, genieten, en later vooral ook stappen. Eind vorige jaar kwam ik tijdens mijn studie weer veel in Utrecht en jeetje wat een goed gevoel. Utereg me stadsie en Maorssen, ergens in mijn manier van praten vast nog wel terug te vinden ;-)
 
Mengelmoes omdat het mooie is dat ik dat gevoel niet alleen bij Utrecht heb. Na mijn jaren in Maarssen en Utrecht, kwam Haarlem op mijn pad. Een stad die zich met gemak kan meten met de charmes van Utrecht. Natuurlijk op haar geheel eigenwijze eigen manier. Elke (ex)inwoner van Haarlem heeft haar eigen favorieten, maar god wat hou ik van die stad, van de Grote Markt, de talloze heerlijke eetcafeetjes, de Botermarkt, mijn voetstappen in het Rozenprieel en de Haarlemmerhout.
En niet te vergeten het schitterende Spaarne, waar ik nog steeds zo van geniet als ik richting mijn zus en ouders rijd. Ik zie mezelf elke keer weer voor het eerst over het Spaarne van Haarlem naar Spaarndam schaatsen alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Kapot was ik, maar oh wat voelde dat geweldig.

Noem de Haarlemmer stug en moeilijk toelaatbaar, ik denk ik eerder dat een nieuwkomer goed geaccepteerd wordt als ie er wat tijd voor neemt. En zit je er dan tussen........ dan sluit je Haarlem voor altijd in je hart.
Oh ja en Haarlemmers beweren abn te spreken hahaha. Ik laat me er niet te veel over uit, maar hopelijk heb ik dat dan in elk geval van ze meegenomen ;-)
 
In dezelfde periode dat Haarlem mijn hart gestolen heeft, werd ik verliefd op een andere stad. Ik ging werken in Amsterdam en als je in Amsterdam gaat werken dan volgt er natuurlijk vanzelf veel meer. Amsterdam, mooi Amsterdam. Zeg me niet dat ik dat niet mag zeggen nu ik in regio 010 woon, want Amsterdam is gewoon anders.
Ik heb er gewerkt, ben er uit gegaan, heb er geshopt, gefeest en alles gedaan waarvan de details niet online hoeven te komen ;-). Ik kom er nog te weinig, maar wat blijft die stad imponeren.
Of het nu een privebezoekje is aan het Paradiso of een zakelijk bezoekje aan ditzelfde deel van Amsterdam, het maakt altijd hetzelfde los. Het voelt gewoon goed! Druk, mooi, imposant, vrolijk en zo vrij. Amsterdam je blijft gewoon geweldig, wat ze er hier in 010 ook van zeggen.
 
Nu werk ik al ca. 10 jaar in het Westland en het aangrenzende Maassluis, woon dezelfde tijd in Spijkenisse en kom ook sinds die tijd met regelmaat in Rotterdam. Alle drie hebben ze hun charme en het totaal maakt het voor mij compleet.
Maar om nu te zeggen dat ik ineens fan ben van Feyenoord en de Westlander door en door begrijp, dat gaat net ff te ver. Wel snap ik nu dat je alleen patat van Bram moet eten, word ik erg blij van het geweldige aanbod van multiculti restaurants, de Oude en de Nieuwe Binnenweg, kom ik graag op de Rotterdamse markt en geniet ik als geen ander van de echte Rotterdamse mentaliteit en gezelligheid. En bovenal wil ik nog echt het liefst elk concert bijwonen in de Ahoy. Leuk zo'n Geldredome, HMH, Ziggodome whatsoever, geef mij maar Ahoy Rotterdam.

Geboren en getogen Maarssenees met Utrechtse trekjes, volledig overtuigde import-mug (Haarlem), geaccepteerde genieter van de stad en haven van Amsterdam, aangenomen dochter van tuinbouw regio Westland, steeds meer genieter van Rotterdam en ik kan wel zeggen goed gesettelde inwoner van Spijkenisse dat is het wel zo'n beetje hahaha.
Oh ja en niet te vergeten de taal een klein beetje overnemende schoondochter van de provincie Groningen. Laten we die bovenal niet vergeten. Want tegenwoordig ga ik niet meer naar bed, maar op bed en heb ik ergens geen belang bij in plaats van geen interesse in. En oh ja ik ben dol op poffert :-) Ja ja ook de Groningse woordjes sluipen er langzaam in.

Een mengelmoes ja dat is wat ik ben en ik ben er trots op!
 
 

Geen opmerkingen: