Totaal aantal pageviews

woensdag 26 februari 2014

Vrijheid

Vrijheid. Een universeel woord met zo veel verschillende ladingen. Voor de een de normaalste zaak van de wereld. Iets waar hij of zij eigenlijk niet of nauwelijks bij stil staat. Voor de ander iets wat bijna onbereikbaar lijkt, bepaald door alles en iedereen behalve de persoon zelf. En natuurlijk zit daar nog heel veel tussen, is het gelukkig niet zwart-wit.

Maar wat is eigenlijk vrijheid en wie bepaalt of jij wel of geen vrijheid geniet?
Ik ben geneigd om te zeggen dat je zelf bepaalt wat het voor jou betekent en dat je het zelf in de hand hebt. Maar natuurlijk weet ik beter. Er zijn te veel voorbeelden van invloeden, die je niet zelf bepaalt, die door anderen opgelegd worden.
In mijn hoofd hoor ik al mensen zeggen "die je door anderen op LAAT leggen".

Nee, aan sommige dingen kun je zelf weinig tot niks veranderen. Wat je wel kunt beïnvloeden is hoe je er mee om gaat en hoe je het jezelf laat beïnvloeden. Hoe je het je leven laat bepalen.
Niet altijd even makkelijk, dat weet ik ook, maar ik geloof zeker wel dat je er invloed op hebt. En uiteindelijk komt hier mee jouw eigen gevoel van vrijheid steeds een stukje dichterbij.

Geen opmerkingen: