Totaal aantal pageviews

maandag 2 juni 2014

Een geldig alibi......

Mei 2012, ook ik kreeg, omdat het nou eenmaal handig is dat je altijd bereikbaar bent, een mobiele telefoon van de zaak. Mijn eigen telefoon kon aan de kant en ook ik was zakelijk mobiel bereikbaar...........
Je kent dat wel, nog lang niet iedereen heeft je nummer, dus zoveel word je nog niet op die telefoon gebeld. Tenminste dat dacht ik.............. Al gauw bleek anders.......... Al snel werd ik gebeld door mensen die ik niet kende, werd ik gek van de sms-jes en whatsapps van onbekenden en al gauw bleken veel mensen berichten te hebben voor iemand anders dan ondergetekende.

Ja hoor, dat had ik natuurlijk weer........de KPN had mij blijkbaar een nummer toegekend van een wat bekender iemand dan ikzelf. Aangezien mijn nummer inmiddels al op mijn visitekaartjes gedrukt was en ook al hier en daar verspreid was, besloten we het nummer toch te behouden.
Goed idee, vond ik zelf. Zo'n vaart zou het toch niet lopen. Wat maakte het uit. Het waait vanzelf wel over toch........
Tja.................. had ik toen geweten wat ik nu weet, dan weet ik niet of ik dezelfde keuze had gemaakt. Ik had namelijk het oude 06-nummer gekregen van een BN-er. Om precies te zijn het oude nummer van niemand minder dan Peter R. de Vries. Op zich nog niet zo'n heel groot punt, maar de oplettende fan weet dat precies rond die periode Peter een voor zichzelf erg belangrijke beslissing had genomen. Hij kondigde al snel nadat ik het nummer had gekregen aan na vele jaren te stoppen met zijn succesvolle programma; Peter R de Vries, misdaadverslaggever.

Ik heb het geweten en vroeg me al vrij snel af of en wat ik er mee wilde doen. Het was zo veel en mijn vermoeden was dat er best wel interessante berichten bij zaten.
Ik ben gaan zoeken en speuren en via via kwam ik achter het e-mail adres van Peter en nam contact met hem op. Ik stelde voor de berichten en telefoontjes aan hem door te sturen, zodat hij zelf kon filteren wat wel en geen zinnige berichten waren. Yeah right...... knippen plakken mailen, meer knippen plakken mailen en nog veeeeeel meer knippen plakken mailen.

Van cold case teams van de politie tot de Telegraaf, van Rutger van Powned tot Hart van Nederland en van Twee Vandaag tot mensen waarvan ik niet wil weten wie het waren. Onbekenden en bekenden waar ik de namen niet van wil en zal noemen. Het was wel eens lastig, maar ik vond het eerlijk gezegd ook wel wat hebben.

Peter was er blij mee dat ik alles door stuurde en bedankte me regelmatig. Tot mijn grote verbazing kreeg ik al snel als bedankje een gesigneerd exemplaar van zijn boek over de Heineken ontvoering.
Bijzonder om op deze manier contact te hebben en misschien nog wel specialer om te merken dat sommige bellers van regionale en landelijke nieuwsbladen soms bedachten dat hier misschien ook wel een verhaal in kon zitten...... Dat vond ik te ver gaan en dus hield ik het af. Ik speelde de berichten door, in overleg verwees ik ze door naar een e-mailadres en ik ging er van uit dat dit vanzelf over zou gaan. Verder wilde ik er niks mee.

Natuurlijk is het ook steeds minder geworden en zijn er hele periodes dat ik niks hoor. Maar geloof me tot op de dag van vandaag weten ik en mijn collega's precies wanneer Peter in het nieuws verschijnt. Of het nou om een doorbraak gaat in een oude zaak of om een grote carrière switch,  of hij in een talkshow komt of in de krant het maakt niet uit, ik weet in de loop van de dag dat het zo is. Er is toch elke keer wel weer iemand die ergens nog zijn oude nummer heeft staan en dan ietwat verbaasd een echte De Boef aan de telefoon krijgt in zijn zoektocht naar Peter.
Soms best hilarisch als je hen ook nog moet overtuigen dat mijn achternaam echt geen geintje is.......

Nu het een heel stuk minder is geworden, vond ik het een leuk moment om er zelf na al die tijd maar eens een blogje aan te wijden......... geen mooi en smeuïg verhaal vol met details, maar gewoon zoals het was. Bizar en leuk en soms ook best irritant. En zoals Peter het zelf zou zeggen; ik had in elk geval met regelmaat een geldig alibi..........

Geen opmerkingen: