Totaal aantal pageviews

zaterdag 22 september 2012

Nieuwe ervaringen

Eindelijk was het zover, afgelopen week is mijn NIMA opleiding eindelijk gestart. Maanden geleden heb ik de definitieve stap gezet om me in te schrijven. Toen de definitieve bevestiging binnen kwam viel er gek genoeg een last van mijn schouders en voelde het even of ik persoonlijk goedgekeurd werd.

Nu het eenmaal zover was, gierden de zenuwen door mijn lijf. Ik maar denken dat daar niks van te merken was, maar al gauw hoorde ik thuis dat niks minder waar was. En waarom? Daar kan iedereen een flinke analyse op los laten, maar ik hou het er gewoon op dat het komt door het aan zien komen van een compleet nieuwe ervaring. Dat ik ondertussen eigenlijk gewoon stiekem stik zenuwachtig was, omdat ik voor het eerst sinds jaren weer een serieuze opleiding ga doen en dat doodeng vind, schuiven we gewoon lekker aan de kant.

Ik had al snel besloten mijn reis naar Utrecht af te leggen met het openbaar vervoer, geen gedoe met files en parkeren en onderweg de mogelijkheid om nog wat in de boeken te duiken. De reis zelf was ook een compleet nieuwe ervaring. Tot mijn verbazing had ik zelfs WIFI in de trein. Niet noodzakelijk, maar wel erg makkelijk als je onderweg nog wat wilt doen in plaats van alleen maar naar je overbuurman staren. Niet dat hij zo vreselijk was om aan te zien hoor, maar een groep Engelse militairen die met de boot van Engeland naar Hoek van Holland gereisd zijn en duidelijk de voorraad bier aan boord hebben doen slinken, zijn niet het meest fris ruikende reisgezelschap wat je je kunt wensen op de vroege morgen. Een beetje afleiding was dus wel wenselijk.

Aangekomen op Utrecht CS en vervolgens op de opleidingslocatie kon ik voelen dat de zenuwen weg gezakt waren en stapte ik vol zelfvertrouwen de lesruimte binnen. Een lekker gevoel en een goede basis voor zo’n dag. Een dag vol nieuwe mensen, meningen, inzichten en vooral boordevol nieuwe informatie. Een dag die natuurlijk begon met een voorstelronde waaruit bleek hoeveel verschillende redenen mensen kunnen hebben om hetzelfde te doen. Dat ze soms dezelfde keuzes maken, maar met uiteindelijk totaal andere doelen. Geweldig om met mensen vanuit zoveel verschillende branches aan dezelfde tafel te zitten en te horen hoe totaal anders die werelden er uit zien. Natuurlijk heb ik mijn eigen reden en doel om deze opleiding te volgen en is dat wat de komende maanden voor mij het belangrijkste is. Onderweg in de trein naar huis echter, realiseerde ik me dat het de mooiste wat ik mee terug neem uit deze eerste lesdag niks met de leerstof zelf te maken heeft: Na het volgen van deze opleiding neem ik nog veel meer kennis mee, dan waar ik voor kwam. De kennis die je op doet door open te staan voor andere mensen, hun werelden en hun inzichten.

Met dit in mijn achterhoofd en het besef dat er flink gestudeerd moet worden ga ik vol energie op naar de volgende les.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Leandra, stoer een blog. Schrijven wat je bezig houd. Open en transparant voor ieder die het lezen wil. Nog een fijne vakantie toegewenst. Groet, Louis.

Leandra zei

Bedankt voor je reactie Louis. Leuk dat je mee leest!