Totaal aantal pageviews

zondag 2 maart 2014

Verkiezingen of toch nog niet.


De gemeenteraadverkiezingen kondigen zich aan, dat kan je niet ontgaan. Ik probeer het te zien als een mooi moment om met mijn stem iets te doen aan die dingen waar ik het totaal niet mee eens ben. Tenminste ik hoop dat hij daartoe bij kan dragen. Waar ik ook rijd, de leuzen van de vele lokale politieke partijen schreeuwen om mijn stem.

Maar tot mijn verbazing niet hier. Hier in Spijkenisse hoor, zie of lees ik er nog bijna niks over. In omliggende gemeentes is dat duidelijk anders, maar hier is het bijna eng stil. Vandaag ben ik maar eens gaan zoeken via de stemwijzer, kieskompas en alle andere handige sites die je zouden kunnen helpen als je nog ergens over twijfelt. Maar nee hoor, helemaal niks nakkes nada over Spijkenisse..............
Ietwat geïrriteerd ben ik gaan googelen naar de partijen, maar ik kwam niet echt verder. Oke, dan niet, dan baseer ik mijn keuze wel op de landelijke politiek, blijf ik gewoon bij mijn laatste keuze. Meestal kom ik daar toch wel op uit, maar eerlijk is eerlijk het zat me niet lekker en ik bleef zoeken.

Tot mijn lieve wederhelft de geweldige vraag stelde of hier eigenlijk wel gemeenteraadverkiezingen gehouden worden..... "Ja natuurlijk wel" hoor ik mezelf zeggen. "Doe niet zo raar, waarom zou Spijkcity niet mee doen?"
Toch maar ff verder googelen en ja hoor........ wij doen helemaal niet mee deze ronde......... We krijgen langer bedenktijd dit jaar. Langer bedenktijd omdat alle gemeentes die per 1 januari 2015 te maken krijgen met een gemeentelijke herindeling pas op 19 november gemeenteraadverkiezingen houden..........

Hahaha gek he dat ik niks kon vinden :-)

Ik voelde me even heel erg blond, omdat ik dit echt niet eerder meegekregen had, maar dat maakte plaats voor een andere gevoel. Dat gevoel van "dit is nou precies zo'n punt waar ik graag wat aan zou veranderen". Zo'n beslissing waar ik het nut niet van in zie. Ik zou zo graag die grote pot geld die hier mee gemoeid gaat in iets anders steken.
Juist in dat deel van onze samenleving dat hard getroffen wordt door alle bezuinigingen, onze grote groep hulpbehoevenden.
Waarom zo veel geld uitgeven aan iets zo onnodigs, waar de gemiddelde burger ook helemaal niet achter staat. Zo veel geld terwijl ze tegelijkertijd zoveel besparen op de ouderenzorg, gehandicaptenzorg, geestelijkegezondheidszorg etc etc etc.
Ik zal het wel nooit snappen en juist daarom denk ook ik wel eens dat het weinig zin heeft om te gaan stemmen.
"Ze luisteren toch niet", "het verandert toch niks". Maar natuurlijk weet ik beter; of het nu 19 maart is of 19 november,  of het nu om de gemeenteraad, de provincie, de tweede kamer of de europese unie gaat, ik breng mijn stem uit. Ik maak gebruik van het ooit zwaar bevochten stemrecht, want alleen zo kan ik nog iets doen aan datgene waar ik het totaal niet mee eens ben.

Die gemeentelijke herindeling is er al lang door en daar verander ik niks aan, maar met mijn stem op de juiste partij hoop ik in elk geval nog wel iets te kunnen veranderen aan hoe er met onze hulpbehoevende medemens omgegaan wordt. Laten we toch alsjeblieft met elkaar zorgen dat er weer oog komt voor menselijkheid, dat het weer draait om de mens, de persoon en niet alleen om de centen!

Geen opmerkingen: