Totaal aantal pageviews

vrijdag 7 maart 2014

8 maart - Internationale Vrouwendag

Morgen is het 8 maart en dus Internationale Vrouwendag. Mega groot in Rusland en bijna onbekend in Nederland, maar niet bij mij.
Niet bij mij nee en dat is niet omdat het een hele belangrijke dag is in de bloemen- en planten wereld waar ik in werk. Nee, voor mij heeft het wel degelijk betekenis en die heb ik er zo ongeveer 20 jaar geleden in Haarlem aan gegeven.

Verbaasd was ik toen ik de plantenwereld binnen stapte, dat iedereen het rond deze tijd had over de Russische vrouwendag en niet over de Internationale Vrouwendag. Het ging puur om omzet rond deze dagen en wat 8 maart werkelijk inhoudt, leek weinig mensen te interesseren.
Ik probeerde wanhopig mijn collega's bij te praten en te corrigeren, maar heb uiteindelijk de hoop opgegeven.
Voor mij was 8 maart belangrijk op mijn manier en voor anderen op hun manier.

Voor mij stond 8 maart voor een dag, waarop ik naar vrouwenfeesten ging die in het teken stonden van het herinneren van het vechten voor de rechten van de vrouw. Denk hierbij aan het vrouwen kiesrecht,  gelijkheid, economische onafhankelijkheid, zorg en arbeid. Daarnaast ook zeker de gevechten tegen sexueel geweld, discriminatie en racisme.

Door de jaren heen veranderen deze thema's en verandert de manier waarop deze dag gevierd wordt. In Rusland is 8 maart een internationale feestdag, waarop de vrouw volledig centraal staat. Zij wordt gevierd en bedankt, het is een eerbetoon, zo ongeveer te vergelijken met onze moederdag. Ook hier gaat absoluut een lange geschiedenis van vechten voor vrouwenrechten vooraf.

Hier in Nederland valt me de laatste dagen vooral de vraag op of er nog wel een vrouwendag nodig is. Misschien begrijpelijk als je kijkt hoeveel er veranderd is. Maar lieve mensen als ik deze week lees dat 1 op de 20 vrouwen in Europa verkracht wordt en 40% van de Nederlandse vrouwen te maken heeft met lichamelijk en sexueel geweld, dan is het antwoord toch helder..........

Ik voel alleen wel zeker iets voor de Russische draai, laten we ALLE vrouwen om ons heen op 8 maart gewoon eens extra verwennen, extra bedanken en vooral het hierboven genoemde zeker niet vergeten! Denk er aan als je je moeder, je zus, je vrouw of welke vrouw dan ook een bloemetje, plantje of wat dan ook geeft. Wees blij met ze en denk aan al die vrouwen die het minder getroffen hebben dan zij.

Dikke kus en hug van mij voor al die vrouwen!

Geen opmerkingen: