Totaal aantal pageviews

maandag 18 augustus 2014

Gaydar


Ooit gehoord van een "gaydar"? Wel eens over horen praten of nog nooit? Eén ding kan ik je vertellen; ik heb hem zeker. Misschien niet 100% feilloos, maar ik kom aardig in de buurt.

Enig idee waar ik het over heb? Even een stukje verduidelijking om gelijk wat onwetendheid weg te nemen. Voor het gemak quote ik hier even Wikipedia: "Gaydar is een samenvoeging van de woorden ‘gay’ (Engels voor homo) en radar waarmee de sociale vaardigheid om homoseksuelenlesbiennes en biseksuelen te herkennen, zonder objectieve informatie over hun seksuele geaardheid, wordt aangeduid"

Of in mijn eigen woorden: sommige mensen voelen bijna feilloos aan of iemand homoseksueel of lesbisch is. En nee dan bedoel ik niet aan de hand van allerlei stereotypen van vroeger zoals tuinbroeken en houthakkerblouses. Nee ik bedoel op basis van een bepaald gevoel, een stukje herkenning, misschien wel gewoon intuitie.
 
Afgelopen week kwam het woord "gaydar" ineens voor in een e-mailtje wat ik binnen kreeg. Blijkbaar had ik iemand "herkend" / "ontmaskerd". Ik moest er vreselijk om lachen, want dat denkbeeldige grote "zwaailicht" op mijn hoofd doet dus na al die tijd nog steeds zijn werk. Ooit jaren terug zei ik voor de gein dat mijn Gaydar er zo uit moest zien. Een oranje zwaailicht op mijn hoofd wat elke keer af gaat bij het herkennen van homo's, lesbo's en bi's. Nooit ben ik er bewust mee bezig geweest, maar elke keer weer gebeurt het gewoon van binnen en blijkt het te kloppen. In dit geval heeft de andere kant van de digitale snelweg er volgens een zeer betrouwbare bron ook hartelijk om kunnen lachen. Zij wist zelf ook maar al te goed wat een gaydar is, want ja natuurlijk........ zij heeft hem ook :-)






Geen opmerkingen: