Totaal aantal pageviews

zaterdag 4 januari 2014

Groningen in opstand

Net na de kerst toen we dwars door Delfzijl reden had ik het er nog over met mijn schoonzus. Wat zijn ze in Delfzijl in vredesnaam aan het doen? Waarom lijkt men zo druk bezig om iedereen weg te jagen uit de regio?

Ik kom er zelf niet vandaan, maar wandelde inmiddels zo'n 11 jaar geleden voor het eerst Delfzijl en Ommeland binnen aan de hand van mijn toen nieuwe liefde.
Vreemde eend was ik, maar ik werd met open armen ontvangen door mijn  schoonfamilie en alles wat daar bij hoorde. Het taaltje was lastig, maar met mee willen denken van beide kanten en goed luisteren ging het ons goed af.

Eerlijk als ik altijd wil zijn, zeg ik dat het niet mijn droomwoonplaats is, maar ik weet zo dondersgoed dat dat het voor velen wel is.
Bij die mensen zit Delfziel en Grunn in het bloed en zij willen nooit meer weg. Toch zie ik ook bij steeds meer van hen twijfels. Twijfel over de toekomst van de regio, daarmee twijfel over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Een voor een weten ze dat kinderen en kleinkinderen waarschijnlijk uit de regio weg zullen trekken.
Waarom? Omdat onze geweldige regering te druk is om eens een goed plan te maken voor haar noordelijkste provincie. Om eens goed te kijken hoe we de leegloop daar tegen kunnen gaan.
Fabrieken sluiten, toeristische trekpleisters worden gesloten, problemen rondom aardbevingen worden veel te makkelijk afgedaan en ga zo maar door. De Grunniger voelt zich niet meer serieus genomen of eerlijk gezegd, voelt zich gewoon genaaid en blijkbaar vindt Den Haag dat allemaal prima.

Na het trieste nieuws over de sluiting van Aldel is Groningen het zat. Er ontstaat opstand en weerstand en geef ze eens ongelijk!!!! Via facebook wordt opgeroepen tot demonstraties in Delfzijl en ik zie schoonfamilie, vrienden en kennissen op de barricades springen. Ze komen op voor wat voor hen zo belangrijk is en wat ze lijken te verliezen en ik ben trots op ze. Trots op het feit dat ze opkomen voor zichzelf en de voor hun zo belangrijke regio. Zelfs de mensen die eerder al wel vertrokken staan er bij en ook zij nemen het op voor hun Delfziel,  hun Grunn.

Als betrokken niet Grunniger of zoals ze het daar zo mooi zeggen als betrokken westerling hoop ik zo dat er nu eindelijk eens geluisterd wordt. Dat men in Den Haag eindelijk eens ziet dat dit niet goed gaat en dat het tij gekeerd moet worden.

Mijn geweldige pubernichtjes mogen alleen uit hun geliefde regio weg trekken omdat ze dat echt willen en niet omdat ze gedwongen worden door de verloedering van hun eens zo heerlijke Delfzijl.

Geen opmerkingen: